Laat ik beginnen met te vermelden dat het gebruik van het FSC beeldmerk uitsluitend voorbehouden is aan FSC international zelf en FSC gecertificeerde bedrijven en partners van FSC international die hiervoor goedkeuring hebben gekregen. Hoe je goedkeuring verkrijgt voor het logogebruik is onderstaand beschreven.

Als u FSC gecertificeerd bent dan is het aantrekkelijk om het FSC logo te gebruiken op uw website, op uw briefpapier of op een andere commerciële uiting van uw onderneming. Zeker met een samenleving die steeds duurzamer wordt is het voor u als ondernemer ook interessant om te tonen dat u inspanningen levert (FSC certificering) om aan die duurzaamheid in de wereld uw steentje bij te dragen. Het gebruik van zo’n bekend beeldmerk als dat van FSC international helpt u daarbij en vaak is het zo dat het gebruik van het FSC logo niets of nauwelijks iets kost in verhouding tot de certificeringskosten zelf. Maar u heeft wel formele goedkeuring nodig voor het gebruik van het FSC logo, ook als u FSC gecertificeerd bent! Maar hoe zit het nu met FSC logogebruik. Onderstaand een korte opsomming met aandachtspunten voordat u het FSC logo gaat gebruiken, want als u het logo onjuist gebruikt kan u dit een serieuze afwijking opleveren bij een audit.

We onderscheiden verschillende soorten logogebruik.

  • Logogebruik voor promotionele doeleinden, dus op uw website of uw briefpapier etc…
  • Het gebruik van de afkorting FSC of het voluit geschreven Forest Stewardship Council in publicaties.
  • FSC Logogebruik op producten, dus u wilt van een specifiek product laten zien dat het een FSC gecertificeerd product is.

 

Logogebruik voor promotionele doeleinden:

  • Zorg dat u een correct logo krijgt:
    • Single site of multisite certificering: U heeft een inlogcode gekregen van uw certificeerder waarmee u geschikte logo’s van de website van FSC international kunt halen.
    • Groepscertificering: U neemt contact op met Bouwbinder B.V. en u ontvangt per ommegaande een serie logo’s waar u er één van kunt uitkiezen.
  • Maak een proefdruk of vraag uw reclamebureau een proefdruk te maken van het document met daarin het gekozen logo:
    • Single site of multi site certificering: Stuur de proefdruk naar uw certificeerder en vraag om goedkeuring voor deze uiting.
    • Groepscertificering: Stuur de proefdruk naar Bouwbinder B.V., deze vraagt vervolgens goedkeuring voor u.
  • Goedkeuring krijgt u schriftelijk van uw certificeerder of van Bouwbinder B.V. in geval van groepscertificering.
    • Bewaar deze goedkeuring goed.
  • Als uw verzoek om logogebruik niet goedgekeurd wordt dan is er een reden bij de afwijzing vermeld,
    • dan herhaalt u voorgaande stappen totdat u goedkeuring heeft.

 

Het gebruik van de afkorting FSC of Forest Stewardship Council:

Als u de afkorting FSC of de naam Forest Stewardship Council gebruikt in een publicatie dan dient u de eerste keer dat u dit doet op een pagina de afkorting of de serie woorden vergezeld te laten gaan van een ®-teken. Dus FSC® of Forest Stewardship Council®. Eigenlijk dient u volgens de richtlijnen van FSC international ook goedkeuring bij uw certificeerder te vragen voor het gebruik van de afkorting of de naam in publicaties. Maar aangezien het een ondoenlijke taak is om dit te controleren gedogen de certificeerders en ook FSC het gebruik van de afkorting en de naam zonder formele goedkeuring. Hier wordt bij audits wel op gecontroleerd, dus als u het niet goed gedaan heeft dan zal dit leiden tot een afwijking bij uw audit.

Tips ten aanzien van logogebruik om goedkeuring te bespoedigen:

  • Er zijn minimale afmetingen voorgeschreven van het logo voor drukwerk (bovenzijde boom onderzijde FSC, minimaal 10mm).
    • Op een scherm (website) is dit lastig vast te stellen natuurlijk, maar hier wordt gekeken of het licentienummer
    • dat in het logo staat vermeld goed leesbaar is. Als dat het geval is dan is goedkeuring nabij.
  • Plaats het logo nooit bovenaan een pagina, afwijzing van het logogebruik is dan zeer waarschijnlijk.
  • Vervorm het logo niet (uitrekken o.i.d.), dit zal leiden tot afwijzing.
  • Let op de tekst die u gebruikt bij het logo, als u niet altijd FSC producten verkoopt suggereer
    • dit dan ook niet bij het logo, dit zal ook leiden tot afwijzing.
  • Op briefpapier is een zgn. disclaimer van toepassing. De disclaimer behelst tekst van de volgende
    • strekking “alleen producten als zodanig aangeduid zijn FSC gecertificeerd”. Hiermee zegt u,
    • als wij FSC producten leveren dan staat dit nadrukkelijk bij de producten vermeld, dus als het
    • er niet bij staat dan is het ook geen FSC product.

Als u bovenstaande punten in acht neemt dan is de kans zeer groot dat uw logogebruik goedgekeurd wordt.

 

FSC logogebruik op producten:

Wat u zich allereerst moet afvragen bij het FSC logogebruik op producten is of het toepassen van het FSC logo op uw product van toegevoegde (commerciële) waarde is voor uw onderneming. Veel bouwgerelateerde bedrijven, waarvan het product weer bewerkt, verwerkt of gehecht wordt aan een ander FSC product zullen tot de conclusie komen dat het gebruik van het FSC logo op producten eerder een last dan een lust is. In de grafische wereld is dit anders. Daar is het gebruik van FSC logo’s op producten zeker van toegevoegde waarde.

Als u actief bent in de grafische wereld en u besteedt uw werk uit aan een gecertificeerde drukker, dan is het aan te bevelen dat u zelf uw FSC logo op het drukwerk laat plaatsen. Door het gebruik van uw logo en uw licentienummer zal men zien dat u de gecertificeerde leverancier bent geweest van het drukwerk. En dat is van toegevoegde waarde.

Als u drukwerk met “uw logo” uitbesteedt dan dient een logo-overeenkomst gesloten te worden met degene waaraan u het drukwerk uitbesteedt. In deze overeenkomst vertelt u de andere partij dat hij het verstrekte logo alleen voor het door u opgegeven drukwerk mag gebruiken en nergens anders.

Hetgeen hierboven beschreven staat is slechts een gedeelte van de regels die FSC international stelt aan haar logogebruik. Tevens kan hetgeen hierboven beschreven staat niet als alternatief dienen voor de officiële documenten van FSC international inzake FSC logogebruik. Als u helemaal inhoudelijk wilt weten hoe de regels rondom FSC logogebruik luiden dan leest u de FSC standard erop na (FSC-STD-50-001 v1-2). Bent u klant van Bouwbinder B.V.? Dan stelt u gewoon uw vraag over FSC logogebruik via info@bouwbinder.nl en dan koppelen wij vanzelfsprekend aan u terug, dat bespaart u het lezen van de Engelstalige regels rondom FSC logogebruik.

Shares
Share This